(Wenst U met een groep Mechelen verkennen dat kan hier!)
ONZE ZOMERFOLDER voor 2021 voor abonnees
Onze zomerwandelingen zijn wandelingen met open inschrijvingen. Hier kan je als individuele deelnemer meewandelen op vastgestelde tijdstippen. De duurtijd is max. 3 uur (inclusief rustpauze in plaatselijk café, drankje niet in prijs inbegrepen)
Wenst u mee te lopen op onze zomerwandelingen, dan is een abonnement misschien iets voor u. Je kan ook voor één enkele wandeling betalen. Prijs €8 cash bij vertrek, Gratis onder de 12 jaar
De nieuwe wandelingen voor 2021
- Vier seizoenen: Lente – Jaren ’50-’60
- Zondag 1 augustus (14.00u)
- Woensdag 4 augustus (19.00u)
- Vertrek: Leuningen IJzerenleen
- Vier seizoenen: Herfst – Jaren ’70
- Zondag 8 augustus (14.00u)
- Woensdag 11 augustus (19.00u)
- Vertrek: Leuningen IJzerenleen
- Vier seizoenen: Winter – Jaren ’80-’90
- Zondag 15 augustus (14.00u)
- Woensdag 18 augustus (19.00u)
- Vertrek: Leuningen IJzerenleen
- Vier seizoenen: Zomer – Vanaf 2000
- Zondag 22 augustus (14.00u)
- Woensdag 25 augustus (19.00u)
- Vertrek: Leuningen IJzerenleen
Overzicht: Hernemingen
BELANGRIJKE MEDEDELING:
Door de coronamaatregelen zijn we genoodzaakt om te vragen dat u reserveert voor de hernemingen. Dat kan door een simpel emailtje te doen naar info@mechelenbinnenstebuiten.be
(mondmasker verplicht)
- Waterpoort naar Koeipoort
- Zondag 6 juni (14.00u)
- Vertrek: Parking Plankstraat Guido Gezellelaan
- Koeipoort naar Hanswijkpoort
- Zondag 13 juni (14.00u)
- Vertrek: Parking gevangenis Frans Halsvest
- Hanswijkpoort naar Overste Poort
- Zondag 20 juni (14.00u)
- Vertrek: Middenberm Speecqvest
- Overste Poort naar Waterpoort
- Zondag 27 juni (14.00u)
- Vertrek: Onder Brusselsepoort
Waterpoort naar Koeipoort
Door de coronamaatregelen zijn we genoodzaakt om te vragen dat u reserveert voor deze herneming. Dat kan door een simpel emailtje te doen naar info@mechelenbinnenstebuiten.be
(mondmasker verplicht)
Zondag 06/06 om 14.00u
Vertrek: Parking Plankstraat Guido Gezellelaan
Monumentale bouwwerken verrezen, werden aangepast, weer afgebroken of kregen een andere functie. Kazernes, kloosters, poorten en bruggen. Dit heeft grote impact (gehad) op de buurt voor wonen, werken, vrije tijd. Ook qua mobiliteit is aan dit deel van de vesten de laatste 50 jaar heel wat gewijzigd. Ontdek het samen met Mechelenbinnenstebuiten.
Koeipoort naar Hanswijkpoort
Door de coronamaatregelen zijn we genoodzaakt om te vragen dat u reserveert voor deze herneming. Dat kan door een simpel emailtje te doen naar info@mechelenbinnenstebuiten.be
(mondmasker verplicht)
Zondag 13 juni om 14.00u
Vertrek: Parking gevangenis Frans Halsvest
Maak je vandaag klaar voor een wandeling van de Koeipoort naar de Hanswijkpoort. We ontdekken vergeten bleekweiden, lopen langs de rand van de paleizenwijk, lopen school bij duivelse rakkers, gaan de uitdaging van Dodoens aan en eindigen met een hoogstandje van 16de-eeuwse spitstechnologie. Heren verkleed als bloemkool en dames verkleed als wasbord mogen gratis mee.
Hanswijkpoort naar Overste Poort
Door de coronamaatregelen zijn we genoodzaakt om te vragen dat u reserveert voor deze herneming. Dat kan door een simpel emailtje te doen naar info@mechelenbinnenstebuiten.be
(mondmasker verplicht)
Zondag 20/06 om 14.00u
Vertrek: Middenberm Speecqvest
Hoe is het gesteld met de historische Vierendeelbrug en waar is de ventweg naartoe? Wie was eigenlijk die Meneer Hendrik Speecq? Hebben de protesten van de bewoners langs de Speecqvest en de Schuttersvest iets uitgehaald? Wie waren dan die Schutters en naar waar ging De Vlucht? We kijken onderweg ook uit dat we niet in het zwembad duikelen? Of is dat een fontein?
Overstepoort naar Waterpoort.
Door de coronamaatregelen zijn we genoodzaakt om te vragen dat u reserveert voor deze herneming. Dat kan door een simpel emailtje te doen naar info@mechelenbinnenstebuiten.be
(mondmasker verplicht)
Zondag 27/06 om 14.00u
Vertrek: Onder Brusselsepoort
We starten aan de Brusselpoort, en maken kennis met de laatste president van Amerika die Mechelen bezocht. Langs de broers De Vos, en gevarieerde hoogbouw op de vesten. Wordt de ring een grote parkeerzone? En wie waren de Oliveten ook alweer. Dit en veel meer tijdens onze wandeling.
Lente: Jaren ’50-’60
Zondag 1/08 om 14.00u
Woensdag 4/08 om 19.00u
Vertrek: Leuningen IJzerenleen
Burgemeester Spinoy leidt de naoorlogse wederopbouw en geeft Mechelen een nieuwe elan: Mechelen bouwt en is een voorbeeld voor andere steden. Buitenlandse investeerders vinden onze stad en zorgen voor werkgelegenheid. In de vaart van de wereldtentoonstelling van ‘58 krijgen we een nieuw station. Mechelen wordt een moderne stad en maakt plannen: kasseien maken plaats voor asfalt en pleinen worden parkings.
Herfst: Jaren ’70
Zondag 8 /08 om 14.00u
Woensdag 11/08 om 19.00u
Vertrek: Leuningen IJzerenleen
We evolueren naar een meer progressieve maatschappij die individualisme en meer sociale vrijheid propageert. Creatievelingen vinden elkaar op de Vismarkt en de Haverwerf. Grootse stadsprojecten wisselen af met minder goed nieuws: oliecrisis, sluiting van de legerkazernes. Mechelen wordt ook kort de hoofdstad van Vlaanderen! En in 1977 krijgen we er dankzij de gemeentefusies een heel stuk grondgebied en inwoners bij.
Winter: Jaren ’80 – ’90
Zondag 15/08 om 14.00u
Woensdag 18/08 om 19.00u
Vertrek: Leuningen IJzerenleen
In de jaren ’80 en ’90 staat de stad voor tal van uitdagingen. Twee grote stadsbrouwerijen sluiten de deuren, de tijd van Mechelen meubelstad is voorgoed voorbij, de Nekkerhal wordt een maat voor niets en de metaalverwerkende nijverheid verdwijnt grotendeels. Er is een stijgende aandacht voor monumentenzorg, er komen heel wat sociale woningen bij en Mechelen kent zijn eerste verloftingsgolf, maar de stadsvlucht blijft enorm. En dan die vermetele Panorama-uitzending. Maak je klaar voor een verhaal van een stad in woelig vaarwater.
Zomer: vanaf 2000
Zondag 22/08 om 14.00u
Woensdag 25/08 om 19.00u
Vertrek: Leuningen IJzerenleen
In 2001 wordt Bart Somers burgemeester en Mechelen beleeft een renaissance. Wat hebben deze twee gebeurtenissen met elkaar te maken? De bevolking en de diversiteit nemen snel toe, maar waarom ontvluchten jonge gezinnen meer en meer de stad? De geparkeerde auto’s worden verplaatst naar de ondergrond, maar wat gaan we doen met al die ondergrondse parkings wanneer we de auto meer en meer uit de stad weren. Stadskankers verdwijnen en nieuwe projecten steken de kop op. Er komt meer groen in de stad.